Nyt signalflag - BOB - Børn om bord24-02-2016 - 08:33

Dansk Sejlunion lancerer et nyt signalflag, der skal lette børnefamiliernes muligheder for at komme i kontakt med hinanden.

Alle sejlere kender forkortelsen MOB (Mand Over Bord). Langt færre kender derimod forkortelsen BOB, som i det maritime sprog normalt står for ”Bunker On Board” (Brændstof Om Bord). Nu får BOB imidlertid en helt ny betydning – nemlig ”Børn Om Bord”.

Her forud for sommersæsonen lancerer Dansk Sejlunion et signalflag til den nye variant af BOB.

”Ideen med BOB-flaget er at lette sejlende børnefamiliers muligheder for at komme i kontakt med hinanden – ved at signalere til andre, at vi har potentielle legekammerater om bord,” forklarer klubkonsulent Henrik Tang Kristensen, Dansk Sejlunion.

Letter livet i havnen
Ikke mindst livet i havnene under sommertogtet kan måske forløbe lidt nemmere – til glæde for både børn og voksne – hvis børnene hurtigt finder sammen, når de spotter et BOB-flag. Også på søen kan BOB-flaget bruges til at kippe ved passage – og hvem ved, måske udveksles der kontakter, så der laves en hurtig legeaftale til en senere havn.

”Selv om det er et signalflag i den lettere genre, så er udfordringen med at aktivere børn, når man er på sejlerferie, alvorlig nok. Dét, ved jeg, at mange børnefamilier kan skrive under på,” siger Henrik Tang Kristensen.

Børnefamilier og bedsteforældre kan købe BOB-flaget via Dansk Sejlunions webbutik, sejlershoppen.dk.

”BOB-flaget er et eksperiment, men vi har en god idé om interessen. I første omgang har vi produceret 200 flag i 2015. Vi holder et vågent øje, men bestil flagene i god tid, hvis du vil være sikker på at have et BOB-flag til sommertogtet” siger Henrik Tang Kristensen.

Husk også, at sejlende børnefamilier kan søge ligesindede via Facebook-gruppen ”Flotillesejlads i Danmark”.

Kilde: Dansk Sejlunion.

Læs mere her og bestil flaget via link her